maanantai 1. syyskuuta 2014

Sadonkorjuuta

Sadonkorjuu työllistää. Avomaan kurkkuja on tullut oikeastaan aika paljon. Ensimmäisen keräämäni sadon silloin innoissani punnitsin ja sitä oli viisi kiloa. Lopullista määrää en osaa sanoa, mutta monta kertaa ne on jo kerätty. Osan olen antanut eteenpäin, mutta suurimmasta osasta olen tehnyt mauste/suolakurkkuja. Hiukan hirvittää, että jos ne eivät olekaan hyviä ja niitä on nyt säilöttynä kilokaupalla.


Salkopapuja kasvihuone on myös alkanut tuottamaan ja niitä olen ryöpännyt ja sitten pistänyt pakkaseen pienissä minigrip-pusseissa. Ajattelin, että niitä on kiva sitten pakkasesta talvella laittaa vaikka keittoihin. Tomaattejakin olen pakastanut. Kaltannut ensin ja sitten siivuttanut tai vain palastellut pieniin annospusseihin ja pakkaseen. Tämän ohjeen sain facebookin Puutarha ja piha sivustolta. 


Ne vesimeloonitkin sitten lopulta kasvoivat. Eivät kovin suuriksi, mutta kasvoivat kuitenkin syötäviksi. Niitä ei ole säilötty vaan syöty ihan sinällään. Tuossa kuvassa on myös rosmariinia. Sitä olen kuivannut, kuten lehtipersiljaa, lipstikkaa, minttua, kirveliä ja basilikaa.


Vadelmasato oli tänä vuonna oikein hyvä, niin se oli viime vuonnakin. Vadelmia olen pakastanut ihan sinällään ja tehnyt myös hilloksi. Pensasmustikat tuottivat niukasti, kuten aina. Metsässäkään niitä ei mitenkään ruhtinaallisesti ollut tänä kesänä, mutta kyllä niitäkin ihan kohtuullisesti pakkaseen sain. Karhunvadelmat sensijaan tuottavat tänä vuonna oikein kunnon sadon. Niitä on jo monta purkkia pakkasessa ja syötynä ja vielä riittää poimittavaakin. Se on kyllä sellainen piikkipensas, että jos ei pidä varaansa niin raapaleilta ei voi välttyä ja niihin puskiin jää helposti kiinnikin.


Nyt myös omenat ovat alkaneet kypsyä ja ensimmäiset uunilliset omenasosetta olen jo valmistanutkin. Näistä vaaleista kuulaista tulee hyvä sose. Minä teen soseen aina uunissa. Nämä ensimmäiset erät olen nyt tehnyt sähköuunissa kun en ole vielä leivinuunia tänä syksynä lämmittänyt. Odottelen tuulista päivää, ennen kuin uskallan sinne tulta koittaa sytyttää. Pariin kertaan kun olen täällä savustanut koko talon, niin hiukan olen varovaisemmaksi tullut. Oppinut virheestä.
Tyrnimarjat ovat muuten myös alkaneet kypsyä ja niitä tuleekin tosi paljon. Mietinkin, että jos selvittäisi miten niistä mehua tehdään. Aiemmin olen vaan pakastanut nekin ja niitä sitten pitkin talvea syöty marjoina pakkasesta.
Nyt toivon lämmintä syyskuuta, että vielä maissit kypsyisivät. Kyllä sinne ainakin pari tähkää tulee, mutta jos lämpöä riittäisi niin aina parempi. Kyllä ne itse kasvatetut maissit pätkivät mennen tullen ne kaupan esikypsytetyt.
Sipulisato muuten tuli myös hyvä. Minulla oli tänä kesänä punasipulia, jakosipulia ja purjoa. Purjot ovat vielä maassa, mutta muut sipulit ovat jo kuivumassa. Purjon ajattelin laittaa renkaiksi ja pakastaa annospusseissa. Perunat ja porkkanat pitää vielä nostaa tämän kuun aikana ja puolukat odottavat metsässä poimijaansa ja ihan viimeisenä sitten suunnistan suolle karpaloita poimimaan. Vielä tässä työtä riittää syksylle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien valvonta on otettu käyttöön. Blogin kirjoittajan on hyväksyttävä kaikki kommentit.