tiistai 23. heinäkuuta 2013

Runoja

Huomasin kirjahyllyssäni kirjan "Runoista rakkaimmat". Hassu juttu kuinka joskus joku kirja unohtuu. Hyllyssä on melkoisen paljon kirjoja, mutta jouduin niitä järjestelemään uudelleen kun toin mökiltä kasan dekkareita. Dekkarit kuuluivat äitin kirjastoon. Äiti kuoli vuonna 2000 ja häneltä jäi todella hieno kirjakokoelma, mutta nyt isäni halusi mökille lämpöpumpun -vai mikä sen härvelin nimi nyt on- niin yksi hylly oli sitten väärässä paikassa ja se piti purkaa. Isä vei kirjat varastoon ja minä toin ne sitten omaan hyllyyni. Hylly vaan oli niin täynnä että kaikki piti järjestää uudelleen ja poistaa kaikki muu kuin kirjat. Siinä sitten löytyi tämä runokijakin. Palkkio hyllynsiivoamisesta ja kirjojen roudaamisesta.
Kirjassa on yli 500 sivua ja runoja monelta eri runoilijalta. Alkaa Kalevalasta, monta sivua Eino Leinoa, Manninen, Hellaakoski, Katri Vala, Saima Harmaja, Turtiainen, Anhava, Saarikoski, Tiihonen, Risto Rasa, Kirsi Kunnas.....
Tässä voisi aloittaa vaikka runo päivässä ja kirja riittäisi ainakin kaksi vuotta. Ihan summamautikassa nyt pistän tähän yhden. Kirja aukesi näköjään Pentti Saaritsan kohdalta

Siellä oli kaunista
ja minä karkasin sieltä.
Siellä oli luontoa ja minä
pakenin sen luota.
Siellä oli rakkauteni
ja minä jätin sen.
Siellä oli kaikki hyvin
enkä minä kestänyt sitä.


Tähän ei nyt ole enää mitään lisääminen. Tulipas tyhjentynyt olo. Positiivisella tavalla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien valvonta on otettu käyttöön. Blogin kirjoittajan on hyväksyttävä kaikki kommentit.